دوران کودکی در چشم اندازی جهانی

karenwells1

نویسنده: کارِن وِلس

انتشارات: پُلیتی

تاریخ انتشار: سال 2010

تعداد صفحات: 212 صفحه

زبان: انگلیسی

قیمت: 20 یورو و 23 سنت در سایت آمازون

فایل کیندل: ندارد

 

کتاب دوران کودکی در چشم اندازی جهانی اثری‌ست به کوشش کارِن وِلس که در آن تاثیر عوامل مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی  در شکل‌دهی دوران کودکی بررسی شده است. این کتاب شامل هشت فصل است و هر کدام بخش‌های مختلفی را در بر می‌گیرند. آنچه در پی خواهد آمد اشاره کوتاهی‌ست به خلاصه سرفصل‌های کتاب مزبور:

1 - دوران کودکی در مفهوم جهانی

فصل اول، به ارتباط تجربه کودکان با دوران کودکی می‌پردازد و نشان می‌دهد چگونه این دو مفهوم همدیگر را شکل می‌دهند. امنیت کودکان، مشخصه‌های دوران کودکی و آغاز و پایان دوران کودکی از موارد مورد توجه این فصل هستند.

2 - سیاست‌گذاری و عمل

نحوه پاسخ‌گویی سازمان‌های دولتی و غیردولتی به مساله فقر کودکان جهان زمینه اصلی فصل دوم کتاب است.  در حقیقت وِلس به اصلاحاتی اشاره می‌کند که در نهایت منجر به تغییر وضعیت کودکان از "نیاز محور" به "حق محور" شده است. او توضیح می‌دهد که چگونه مسوولیت از سازمان‌های خیریه‌ای به دولت‌ها منتقل شده و ضرورت، دولت‌ها را به وضع قوانین بین المللی و داخلی رسانده است.

3 - نژاد، طبقه و جنیست

وِلس در این فصل از کتاب به خوبی بحث می‌کند که چگونه مفاهیمی چون جنسیت، نژاد و طبقه، دوران کودکی را شکل می دهند. او باور دارد که هر کدام از آنها هویتی را برای کودک به وجود می‌آورند که کودک آن را در طول زندگی خود تجربه کرده و بر اساس آن رشد می‌کند. به طور مثال وی استدلال می‌کند که مساله جنسیت کودک با "او دختر است یا پسر است" پایان نمی‌پذیرد بلکه کودک ضمن یادگیری ویژگی‌ها و نقش های جنسیتی مربوط به هر کدام از آنها، به مرحله زیستن این تفاوت ها نیز قدم می‌گذارد.

4 - کودکان و خانواده

وقتی به مفهوم خانواده فکر می‌کنیم معمولا آن را به عنوان واحدی در نظر می‌گیریم که پدر و مادر و کودک با هم زندگی می‌کنند اما این تعریف به واسطه افرادی که عضو خانواده محسوب می‌شوند، نوع روابط و همچنین فرهنگ، شکل دیگری به خود می‌گیرد. در شکل سنتی، افراد مشخصی نقش‌های مشخصی در خانه دارند و چگونگی روابط درون خانواده تابع تعاریف قانونی و اجتماعی هستند اما مساله این است که این نقش ها تغییر کرده‌اند و به طور مثال حالا والدین همجنس‌گرا را داریم که تعاریف سنتی را شامل نمی‌شوند. در بخش دیگری از این فصل وِلس به این نکته می‌پردازد که وظایف تعریف شده والدین چه چیزهایی را در بر می‌گیرند و واکنش دولت در قبال شکست خانواده در انجام این وظایف چیست و تا چه حد می‌تواند مداخله کند.

5 - مدرسه و کار

فصل با این پرسش آغاز می‌شود که کودکان با اوقات فراغت خود چه می‌کنند و دولت ها توقع دارند که آنها با اوقات فراغت خود چه کنند؟ وِلس بحث می‌کند که اگرچه بیشتر تلاش‌ها در جهت خروج کودکان از دنیای کار است اما کودکان بین دنیای کار و مدرسه، شانس لذت بردن از اوقات فراغت را از دست می‌دهند. او اشاره می‌کند سیاست‌هایی که منجر به افزایش امکان تحصیل کودکان می‌شود الزاما شرایط را آسان تر نمی‌کنند چون وضعیت پیچیده اقتصادی خانواده‌ها گاه ممکن است هم کار و هم تحصیل را بر کودک تحمیل کند و او فرصت فراغت خود را از دست بدهد. وِلس همچنین چرایی نیاز دولت‌ها به طبقه‌ای تحصیل کرده را مطرح می‌کند و اینکه نقش تحصیل در توسعه اقتصادی و توسعه دولتی چیست.

6 - کودکان و سیاست

وِلس در این فصل به ارتباط بین کودکان و فعالیت سیاسی می‌پردازد و این نظریه را توضیح می‌دهد که در جهان توسعه یافته، کودک به مثابه فردی معصوم و بی‌گناه در نظر گرفته می‌شود و  خانواده باید این معصومیت را از ناملایمات فعالیت‌های سیاسی که متعلق به فضای عمومی ست محافظت کند و او را در خانه یا مدرسه نگه دارد. اما مساله این است که هم خانواده و هم مدرسه هر دو متاثر از سیاست و سیاست‌گذاری‌ها هستند بنابراین زندگی کودک با مفاهیمی چون سیاست، نژاد، طبقه و جنسیت شکل می‌گیرد. او در نهایت این باور که کودکان، ناتوان یا بی‌تمایل به مشارکت در سیاست هستند را به چالش می‌کشد.

7 - کودکان و نوجوانان در جنگ

این بخش به چرایی و چگونگی حضور کودکان و نوجوانان در جنگ‌های داخلی می‌پردازد و شکست دولت‌ها را در حفظ مشروعیت خود، بخشی از دلایل درگیر شدن کودکان در جنگ می‌داند.

8 - نجات کودکان و حقوق کودک

وِلس جمع بندی خود از فصل های پیشن را در فصل هشتم ارائه می‌دهد و در مورد تاثیر جهانی شدن بر وضعیت کودکان و دوران کودکی بحث می‌کند.