ناقص‌سازی جنسی دختران و زنان



بنیاد فوروارد، ۲۰۱۳
ترجمه و تلخیص: پریسا کاکائی
انتشار: سایت حق کودکی

ارجاع: بنیاد فوروارد (۲۰۱۳). ناقص‌سازی جنسی دختران و زنان. ترجمه و تلخیص: کاکائی، پریسا. سایت حق کودکی. آگوست ۲۰۱۵

معرفی
این مطلب ترجمه‌ی خلاصه‌ای است از جزوه‌ی راهنمایی که توسط بنیاد فوروارد در جهت توانمندسازی جوانان ساکن انگلستان تهیه شده است. بنیاد فوروارد، موسسه‌ی خیریه‌ای حمایتی است که در سال ۱۹۸۵ بنیانگذاری شده و حوزه‌ی فعالیت و تحقیقاتش در افریقا و انگلستان است. برگزاری کمپین، فعالیت سیاسی، آموزش عمومی، مشاوره و حمایت، اطلاع‌رسانی، تحقیق و تعامل با جامعه از جمله فعالیت‌های این بنیاد هستند.
جزوه‌ی مزبور علاوه بر بخش‌هایی که ترجمه شده است، در مورد وضعیت قانونی ناقص‌سازی جنسی دختران و زنان در انگلستان، معرفی خدمات مراکز درمانی مربوطه، مراکز مشاوره و چگونگی گزارش این موضوع توسط کودکان و نوجوانان، اطلاعاتی را در اختیار آنها گذاشته است.

ناقص‌سازی جنسی دختران و زنان چیست؟

ناقص‌سازی جنسی دختران و زنان، عملی است که طی آن اندام تناسلی دختر برداشته می‌شود. ناقص‌سازی می‌تواند در زمان نوزادی یا طی دوران کودکی، نوجوانی و یا در زمان ازدواج انجام شود. گاه این عمل به عنوان قطع اندام جنسی دختران و زنان یا ختنه نیز نامیده می‌شود، هر چند، هیچ شباهتی به ختنه پسران و مردان ندارد.

بر اساس میزان برشی که صورت می‌گیرد، ناقص‌سازی انواع مختلفی دارد که شامل چهار نوع می‌شود. نوع این کار ممکن است به سنت‌ جامعه و دلیل عمل بستگی داشته باشد.

img859_1

 

ناقص‌سازی جنسی دختران و زنان در چه کشورهایی انجام می‌شود؟

ناقص‌سازی جنسی، حداقل در ۲۸ کشور افریقایی، در برخی جوامع مربوط به خاورمیانه و آسیا، و به طور فزاینده‌ای بین جوامع مهاجر در اروپا، نیوزلند، استرالیا، امریکا و کانادا صورت می‌گیرد.

مطابق با آمار سازمان بهداشت جهانی، بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیون از زنان و دخترانِ سراسر جهان تحت این عمل قرار گرفته‌اند.

فقط در افریقا، هر ساله حدود سه میلیون کودک دختر با خطر عمل ناقص‌سازی جنسی مواجه هستند. زیرا این عمل در قاره افریقا بیشتر شایع است.

img859_2

خاستگاه ناقص‌سازی جنسی دختران و زنان چیست؟

ناقص‌سازی جنسی، عملی وابسته به فرهنگ و مربوط به پیش از دوران مسیحیت و اسلام است. هیچ کس خاستگاه اصلی این عمل را نمی‌داند. برخی می‌گویند که ناقص‌سازی در دوران فراعنه در مصر باستان آغاز شده است. آنچه ما امروز می‌دانیم این است که: ناقص‌سازی عملی وابسته به فرهنگ است که موجب آسیب می‌شود، اقدامی‌ست که ضرورتی ندارد و ناقض حق کنترل کودک دختر بر بدن خود محسوب می‌شود.

آیا می دانستید؟

در انگلستان و تا قرن ۱۹، نوعی از ناقص‌سازی دختران و زنان صورت می‌گرفته است. این عمل به عنوان روشی مناسب برای بازداری زنان از همخوابگی با مردان‌ِ بی‌شمار در نظر گرفته می‌شد. حتی بعضی پزشکان برای "درمانِ" همجنس‌گراییِ زنان، نوع اول ناقص‌سازی را اجرا می‌کردند.

در سن چهار سالگی، دختران کوچک نباید مجبور باشند که با باقی‌مانده‌ی خون‌آلود پرده‌ی مهبل که از هم دریده شده مواجه شوند و یا احساس کنند که نیاز دارند روح درهم شکسته‌شان را بازسازی کنند.

کاندانس ال گاردنِر "در سن چهارسالگی"

برگرفته از  کتاب تلخ و شیرین: منتخب اشعار زنان سیاه‌پوست

چه کسی در خطر ناقص‌سازی جنسی قرار دارد؟

بعضی از کودکانِ دخترِ متعلق به جوامعی که ناقص‌سازی جنسی در میان آنها رایج است، حتی اگر در انگلستان زندگی کنند همچنان ممکن است در خطر این عمل باشند. اگر پیش از این، مادر یا خواهران بزرگتر، تحت عمل ناقص‌سازی جنسی قرار گرفته باشند، احتمال زیاد، دختر کوچک‌تر نیز در معرض چنین خطری قرار دارد. از آنجایی که در انگلستان، ناقص‌سازی جنسی، غیرقانونی است، ممکن است به خصوص در طول تعطیلات تابستانی و به منظور اقدام به ناقص‌سازی جنسی، کودکان دختر را به خارج از کشور ببرند.

همه‌ی دخترانِ کشورهایی که ناقص‌سازی در میان آن‌ها رواج دارد الزاماً مورد این عمل قرار نگرفته‌اند. در بسیاری از کشورهای افریقایی و اروپایی، آگاهی در مورد توقف ناقص‌سازی جنسی دختران و زنان، رو به رشد است. اگرچه عده‌ای تمایل ندارند که در موردش صحبت کنند اما در حال حاضر، بسیاری از جوامعی که در انگلستان زندگی می‌کنند ناقص‌سازی جنسی را متوقف کرده‌اند.

 

چرا عمل ناقص‌سازی دختران و زنان انجام می‌شود؟

دلایل متعددی برای عمل ناقص‌سازی جنسی دختران و زنان مطرح است که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

img859_3

 

در حقیقت، در جوامع مختلف، بیش از یک دلیل برای ناقص‌سازی جنسی  ارائه می‌شود.  بیشترِ دلایل بر پایه‌ی افسانه‌ها و اخبار نادرست قرار دارند.همچنین در جوامع گوناگون افراد برای اقدام به ناقص‌سازی جنسی تحت فشار هستند. بسیاری از ترانه‌ها، ضرب‌المثل‌ها و اشعار به توجیه استدلال‌های مربوط به ناقص‌سازی جنسی کمک می‌کنند.

خانواده‌ها فکر می‌کنند ناقص‌سازی به نفع کودک دختر است.

بسیاری از دختران به گونه‌ای تربیت می‌شوند که باور کنند ناقص‌سازی امری پذیرفته شده است.

ناقص‌سازی جنسی، پذیرفته شده یا سودمند نیست.

 

برخی باورهای غلط که از ناقص‌سازی جنسی حمایت می‌کنند چه هستند؟

در بیشتر جوامعی که ناقص‌سازی جنسی رایج است، باورهای اشتباهی در حمایت از این عمل وجود دارند که می‌خواهند بر نگرش مردم نسبت به ناقص‌سازی تاثیر بگذارند. باورهای غلط و پاسخ‌های ممکن به شرح زیر هستند:

 

باورهای غلط
حقیقت
زنی که "ختنه" نشده است از لحاظ جنسی بی‌مبالات می‌شود و میل جنسی زیادی خواهد داشت. ناقص‌سازی هیچ تفاوتی در میل جنسی زنان ایجاد نمی‌کند اما احتمالا امکان لذت بردن از سکس را متوقف خواهد کرد. میل جنسی، ناشی از هورمون‌هایی است که از طریق غددی در مغز ترشح می‌شوند.
اگر کلیتوریس (خروسه) بریده نشود، به رشد خود ادامه خواهد داد. بعد از سن بلوغ، رشد کلیتوریس (خروسه) متوقف می‌شود و در مرحله‌ی آخرِ رشد نیز هنوز کوچک است.
اگر کلیتوریس بریده نشود، در طول آمیزش جنسی به شوهرش آسیب خواهد رساند. کلیتوریس موجب لذت جنسی زن می‌شود و به وی یا همسرش هیچ آسیبی نمی‌رساند.
اگر کلیتوریس بریده نشود، در زمان زایمان به نوزاد آسیب خواهد رساند. کلیتوریس، به جنین، کودک و یا مادر هیچ آسیبی نمی‌رساند، در حالی‌که ناقص‌سازی ممکن است مشکلات جدی‌ای را در طول زایمان موجب شود.
اگر زنی عمل ناقص‌سازی را انجام ندهد، نابارور می‌شود. ناقص‌سازی هیچ ربطی به باروری ندارد و در حقیقت به دلیل عفونت، ممکن است موجب ناباروری شود.
اگر زنی عمل ناقص‌سازی را انجام ندهد، واژن وی بو خواهد داد. ناقص‌سازی جنسی، موجب بهداشتِ بیشتر واژن نخواهد شد. در حقیقت، نوع سوم این عمل، می تواند از بهداشت واژن بکاهد.

 

مذهب چه ربطی به ناقص‌سازی جنسی دختران و زنان دارد؟

برخی از مردم فکر می‌کنند ناقص‌سازی بخش مهمی از مذهب‌شان است. اما هیچ مدرکی دال بر این ادعا که ناقص‌سازی جنسی از ملزومات اسلام، مسیحیت، یهودیت و یا دیگر مذاهب سنتی است، وجود ندارد.

بسیاری از محققان اسلامی در سراسر دنیا، عمل ناقص‌سازی جنسی را محکوم و به صراحت اعلام کرده‌اند که این عمل، یک التزام اسلامی نیست. محققان اسلامی و روحانیون تاکید کرده‌اند که اسلام، مردم را از آسیب رساندن به دیگران منع کرده است و افرادی که عمل ناقص‌سازی را در مورد دختران‌شان انجام می‌دهد، بر خلاف آموزه‌های اسلامی قدم بر می‌دارند. هر چند، برخی محققان استدلال می‌کنند که ناقص‌سازی جنسی از ملزومات اسلامی است.

ناقص‌سازی عملی نیست که فقط توسط مسلمانان انجام شود بلکه در میان مسیحیان، به ویژه مسیحیان قِبطی در مصر، سودان، اریتره و اتیوپی نیز رایج است. اما در کتاب مقدس هیچ نشانی از این ادعا نیست که مسیحیت، ناقص‌سازی جنسی را لازم دانسته است.

همچنین ناقص‌سازی جنسی در میان یهودیان بادیه‌نشین و فَلاشاها (یهودیان اتیوپیایی) نیز انجام می‌شود. اگرچه یهودیت، ختنه را برای مردان ضروری دانسته است اما چنین عملی را برای زنان لازم نمی‌داند.

ناقص‌سازی جنسی، عملی مضر و مصداق روشن کودک آزاری است. عدم حمایت از کودکان دختر در مقابل اعمال آسیب‌رسان که حق خدادادی برخورداری از بدن طبیعی سالم را از آنها سلب می‌کند شکلی از نژادپرستی معکوس است.

دکتر یونس تیناز، مرکز فرهنگ اسلامی

ناقص‌سازی جنسی نقض آشکار حقوق بشر زنان است ... به این عمل نه در قرآن و نه در سنت که دو منبع اصلی قانون اسلامی هستند، اشاره نشده است، ، پیامبر نبی نیز ختنه را در مورد چهار دخترش اجرا نکرده است؛ ناقص‌سازی از ملزومات اسلام نیست.

 

ناقص‌سازی جنسی دختران و زنان چه تاثیراتی بر سلامت آنها دارند؟

به طور سنتی، ناقص‌سازی توسط زنی که اغلب از لحاظ پزشکی آموزشی ندیده است انجام می‌شود. همچنین این عمل توسط کارکنان آموزش‌دیده‌ی پزشکی شامل ماماها، پرستاران و یا پزشکان نیز صورت می‌گیرد. فارغ از اینکه ناقص‌سازی چگونه و یا توسط چه کسی انجام می‌شود، این عمل همچنان می‌تواند پیامدهای بهداشتی خطرناکی را منجر شود.

ناقص‌سازی می‌تواند به مشکلات کوتاه مدت و یا بلند مدت فیزیکی و هیجانی و در بعضی مواقع، مرگ بیانجامد.  مثال‌هایی از مشکلات مربوط به سلامت که از ناقص‌سازی ناشی می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • از دست دادن شدید خون
  • درد شدید یا شوک
  • مشکلات مربوط به ادرار یا خروج خون در دوران عادت‌ماهانه
  • عفونت‌های دستگاه ادراری
  • افزایش خطر عفونت اچ‌آی‌وی (ویروس نقص ایمنی انسانی)
  • مشکلاتی در بارداری یا زایمان
  • رابطه‌ی جنسی مشکل و یا دردناک؛ مشکلاتی در لذت جنسی
  • مشکلات روحی روانی، برای مثال اختلال استرس پس از سانحه یا اختلال اضطراب که همه به آسیب روانیِ ناشی از ناقص‌سازی جنسی مربوط هستند.

الزاما همه دختران و زنانی که تحت این عمل قرار گرفته‌اند چنین مشکلاتی را تجربه نمی‌کنند. دیگران، به ویژه اگر مشکلات فوق، سال‌ها بعد از ناقص‌سازی پدیدار شوند ممکن است در موردشان آگاه نباشند، یا آنها را به عنوان مساله‌ای غیرمعمولی یا ناشی از ناقص‌سازی در نظر نگیرند.

همینطور، همه‌ی متخصصان بهداشت و سلامت، به خصوص اگر ندانند که فرد بیمار تحت عمل ناقص‌سازی جنسی قرار گرفته است، مشکلات مزبور را به ناقص‌سازی جنسی ربط نمی‌دهند.

بسیار مهم است که اگر تحت عمل ناقص‌سازی جنسی قرار گرفته‌اید، در صورت احساسِ هر گونه مشکل، عفونت و یا درد، پرستار و یا پزشک عمومی خود را  مطلع سازید تا کمک و حمایت مناسب را دریافت کنید.

 

این مطلب ترجمه‌ی خلاصه‌ای است از:

Foundation for Women's Health, Research and Development- Forward (2013). Female Genital Mutilation. Information services & support guide. FORWARD, London